Hjälp hjärtat med träning

Hjälp hjärtat med träning

Hjärt- och kärlsjukdomar hör till de allra vanligaste hälsoproblemen i Sverige och medan vissa faktorer, som ärftlighet och yttre skador, inte går att undvika helt så finns det massor med bra sätt att hjälpa sitt hjärta och sin cirkulation på. Alla läkare upprepar om och om igen hur viktigt det är med träning och motion och när det kommer till blodomloppet kan regelbunden fysisk aktivitet vara mycket effektivare än läkemedel.

Vilken form av träning man sysslar med spelar mindre roll enligt många undersökningar, då det framförallt är viktigare att man rör på sig än hur man gör det. All träning är bra träning, med andra ord, och om man motionerar åtminstone tre dagar i veckan så har det enormt positiva konsekvenser för allmänhälsan, inklusive hjärtat och cirkulationen.

Vad händer i kroppen?

Kroppen är en avancerad maskin där allt hänger ihop. För att muskler, leder, hjärta och hjärna ska fungera optimalt krävs det att man får i sig bra och nyttig näring och att man får ut syre via blodet till kroppens alla delar. Detta sker, förenklat talat, då man andas in luft och lungorna får ut syret till blodet som pumpas runt av kroppens viktigaste muskel: hjärtat. Precis som alla andra muskler i kroppen så blir hjärtat starkare om man tränar ofta, och med det behöver det jobba mindre för att pumpa ut blodet till kroppen, och ju lägre fetthalter man har i kroppen desto mindre förhindras cirkulationen.

Om man får ett förhöjt tryck i venerna, till exempel som en följd av att de små klaffarna som hjälper hjärtat att skjutsa runt blodet försvagats, så kan man drabbas av åderbråck, särskilt i benen, vilket av den som drabbats kan uppfattas som både missklädande och obehagligt. Idag finns det mycket effektiva behandlingar mot detta och genom att genomgå en åderbråcksoperation kan man få bort de veckade och slingriga venerna. Man bör dock inte glömma bort att det finns underliggande anledningar till att man fick bråcken i första taget och för att de inte skall komma tillbaka är träning ett utmärkt tillvägagångssätt.

Styrka eller kondition?

Som sagt, alla träningsformer är bra så länge man utför dem rätt och inte tar i alldeles för mycket. De flesta läkare rekommenderar att man kombinerar konditions- och styrketräning då båda bidrar med olika saker. Medan konditionsträningen får hjärtat att jobba och mycket blod pumpas runt så ger styrketräningen en mer långvarig effekt på både ämnesomsättningen och hälsan. Är man nybörjare kan man till exempel sätta igång med raska promenader några gånger i veckan och göra ett par enkla styrkeövningar i hemmet och sedan successivt öka på frekvensen och intensiteten. Har man anlag för åderbråck kan det vara skönt att ha på sig kompressionsstrumpor men det viktigaste av allt är att man inte är för stillasittande.