Löpning – hatad och älskad

Löpning – hatad och älskad

 

Löpning är verkligen en träningsform som man antingen hatar eller älskar. Få saker kan vara så jobbigt som ett hårt löppass, men man kan också göra det riktigt enkelt och lågintensivt genom att blanda promenad och löpning, vilket kan vara bra om man är nybörjare.

Löpning brukar sägas vara den absolut bästa träningsformen om man vill förbättra sin kondition, men det finns också fler fördelar:

  • Magproblem minskar. Enligt en studie vid Göteborgs Universitet minskar saker som diarré, förstoppning och krånglande mage vid 20-30 minuters löpning tre till fem gånger i veckan.
  • Förhindrar benskörhet. Stötarna som skelettet utsätts för under löpning är den bästa kuren för att motverka benskörhet.
  • Bättre syn. Forskare har visat att de som springer regelbundet flera gånger i veckan har upp till 35 procent bättre syn än de som inte tränar alls.

Dock bör man komma ihåg att löpning är en tuff träningsform, och om man upplever besvär med knän eller fötter, så ska man ta det extra lugnt i början. Varva lugn jogg med rask promenad tills du känner att du orkar springa trettio minuter i sträck. Efter det kan du börja experimentera med att höja farten och prova på intervallträning.