Myter om träning för äldre

Myter om träning för äldre

En fras som många äldre ofta häver ur sig är: ”Jag är ju snart X år, så det kan jag inte göra längre”, när de får råd att träna eller utföra vissa fysiska moment. Många som börjar bli lite äldre använder således åldern som ursäkt för att slippa röra på sig, åtminstone till en viss del. En promenad räcker väl gott och väl, eller? Sedan kan man gå hem till fikabrödet och sitta på rumpan resten av dagen.

Nej, ledsen! Det håller inte! Se bara på Börje Salming eller pensionärer på över 80 år som cyklar 3 mil om dagen eller tuffar till sig för att köra Vätternrundan. Att träna hårt är inte begränsat till en viss ålder. Studier har dessutom påvisat att det faktiskt börjar existera fler pensionärer med bättre kondition än skolungdomar! Så oavsett om du är 25 år eller 75 år – hitta nya träningskläder på Shopello och börja träna!

Vanliga träningsmyter som äldre tampas med

Det florerar en hel del osanningar om äldre och deras lämpliga träningssätt. En av dessa handlar om styrketräning. Många äldre är rädda för att gå till gymmet och använda maskinerna där. Detta är dock bara strunt. Styrketräning är inte begränsad för dem med magrutor och stenhårda biceps – det handlar om att bygga upp sin styrka och flexibilitet. Därför är det till och med en enorm fördel om pensionärer släpar sig iväg till gymmet och lyfter skrot. Rörligheten förbättras och man orkar bära saker till långt upp i åldrarna, skotta snö eller ta bättre hand om sin eventuella sjuka partner. Dessutom hjälper styrketräning till och motverkar och förbättrar benskörhet som många kvinnor dras med. Faktum är att styrketräning till och med kan fungera som anti-ageing i alla åldrar.

En annan myt som bör eldas upp, är att konditionsträning och hopp är farligt för äldre, och det är fel! Det är just i 60-årsåldern som dessa är extra viktiga. Med detta sagt är det inte nödvändigt att springa ett maratonlopp, men det går alldeles utmärkt om du tränar regelbundet. Varje år tävlar seniorer i hårda cykellopp och löplopp, och ibland ligger de extremt bra till. Har du hjärtproblem bör du givetvis kolla dina träningsrutiner med en läkare först. Hopp och löpning är oerhört viktigt när man blir äldre. De bygger inte bara upp hjärtmuskulaturen, utan stärker också ledband och muskler. Varva styrketräning och löpträning. Hitta inspiration från reportage – det finns näst intill 80-åriga personer som tränar varje dag. Har du läst den artikeln så kan du slopa dina ursäkter sedan.