Styrketräning för alla

Styrketräning för alla

 

Styrketräning kan både göras väldigt komplicerat och väldigt enkelt – allt beror på vilken nivå man vill lägga sig på, vilka förutsättningar man har, samt hur mycket tid man har till sitt förfogande.

Ett styrketräningspass kan utföras på tjugo minuter hemma i vardagsrummet, eller under två timmar på gymmet. Det ena behöver inte vara bättre än det andra, men man brukar säga att åtminstone två träningspass i veckan där man tränar igenom hela kroppen krävs för att förbättra sina resultat.

För nybörjaren är det allra viktigaste att lära sig tekniken från grunden. Särskilt om man tränar på gym och använder sig av fria vikter, såsom skivstänger och hantlar. En felaktig teknik ökar skaderisken betydligt, och kommer heller inte ge de resultat som eftersträvas.

Det kan också vara en god idé att börja med väldigt låga vikter, för att vänja sig vid rörelserna och inte riskera att gå ut för hårt.

Ett grundläggande helkroppspass för en nybörjare skulle kunna bestå av en benövning (till exempel knäböj), en ryggövning (till exempel rodd med skivstång), en bröstövning (till exempel bänkpress), samt en axelövning (till exempel press med hantlar). Utför övningarna i tre set med åtta repetitioner. Det betyder alltså att du gör varje övning åtta gånger, vilar i 45-60 sekunder, och därefter upprepar samma sak två omgångar till.

Självklart kan man variera antalet set och reps – och även vilan mellan seten – det kan faktiskt bidra till en bättre styrkeutveckling om man inte kör efter samma upplägg varje gång.

Ju starkare och mer hemmastadd man känner sig på gymmet, desto fler övningar kan man lägga till och prova sig fram till vad som känns bäst för en själv. Det finns hur många varianter på styrketräning som helst – endast fantasin sätter gränser!

Fördelarna med styrketräning är många. Först och främst – och kanske de minst viktiga – är de estetiska, det vill säga att kroppens utseende förändras. Dels blir musklerna såklart större och mer framträdande, men det dröjer vanligen upp emot ett år innan det sker. I synnerhet för kvinnor, som har mindre testosteron i kroppen, är det en lång process att få synliga muskler.

Annat positivt som sker är att man får bättre hållning, minskar smärta i rygg och nacke, kroppen blir mer hållfast, och inte minst att det förbättrar självförtroendet att känna sig stark.

Leave a Reply