Träna i grupp

Träna i grupp

Hur man föredrar att träna varierar självklart från person till person, och det är viktigt att man hittar en träningsform som passar ens personliga preferenser och ens egen livsstil, för att man ska kunna hålla igång träningen i längden. Många drar sig initialt från att träna på gym, till exempel för att de känner sig uttittade eller för att de är rädda att ”göra fel” eller på annat sätt dra uppmärksamheten till sig. Om man kan komma över den rädslan finns det dock många fördelar med att träna på gym, och specifikt med att träna i grupp.

De flesta större gymkedjor erbjuder någon form av gruppträning. Det kan vara allt från enklare aerobicspass och bodypump-pass till specificerade danspass som zumba, jazzdans eller streetdance. Andra vanliga former av gruppträning är step-up, spinning, yoga och pilates. Med så stor variation kan alla hitta ett gruppträningspass som passar just dem, oavsett om man vill fokusera på styrka, kondition eller rörlighet, och oavsett om man föredrar komplicerad koreografi eller enklare rörelser. Om man vill ha så stort utbud som möjligt att välja bland ska man skaffa Brucepass på Brucepass.com, som gör att man får tillgång till gruppträning och individuell träning på hundratals olika träningsstudior i Stockholm, Göteborg och Uppsala.

Oavsett vilken träningsform man väljer får man ta del av de fördelar som följer med att träna i grupp. Gruppträning är till exempel ett utmärkt sätt att få motivation och pepp från en rutinerad tränare, även om man inte har råd med en PT. Under ett gruppträningspass är ledarens fokus visserligen uppdelat på alla i gruppen, men man får ändå den uppmuntran och motivation som ledaren ger till gruppen som helhet – det är upp till en själv att ta till sig peppen och omvandla den till energi under passet. Detta ledarskap kan göra att man pressar sig mer under träningen än man skulle ha gjort på egen hand, vilket alltså gör träningen mer effektiv.

En annan fördel är just att man har människor runt omkring sig. Om man är ny i gymmiljön, och är rädd för att göra bort sig, kan det vara en trygghet att det finns andra människor omkring en som avleder uppmärksamheten. Man kan ställa sig längre bak i träningssalen om man är nybörjare, och sedan röra sig längre fram i takt med att man blir mer bekväm och säker. För de som redan känner sig hemma i ett gym erbjuder gruppträningen gemenskap och ömsesidig pepp, och även om man inte lär känna sina träningskamrater på djupet, kan gemenskapen göra att man är mer motiverad att gå till passet varje vecka.

Om man ändå känner sig osäker kan det vara en bra idé att komma lite i förväg till sitt första pass. På det sättet får man tid att bekanta sig med lokalerna och prata med instruktören om vad som kommer att hända, vilket förhoppningsvis gör att man känner sig mer bekväm. Slutligen ska man komma ihåg att alla någon gång är nybörjare, och att det kanske är en själv som kommer att hjälpa någon på deras första gruppträningspass i framtiden.