Träning för bålen

Träning för bålen

Bålen är ett annat ord för kroppens torso, det vill säga mitten av kroppen eller kroppens kärna. När man talar om bålen i träningssammanhang menar man vanligtvis magen och ryggen. Dessa muskelgrupper är mycket viktiga att inkludera i sin träning, oavsett vilken sport man ägnar sig åt. Det är nämligen från bålen som alla rörelser utgår, och genom att ha en stark bål kommer man att få mer kraft nästan oavsett vilka rörelser man behöver inom just sin sport. Det minskar också risken för sträckningar och andra skador.

Dessutom ger en stark bål kroppen en bättre hållning generellt. Det är med andra ord inte bara de som sysslar med en sport som har nytta av att träna upp magmusklerna och ryggmusklerna, utan alla. Att ha en stabil bål kan bland annat bidra till att minska ryggont och nackvärk om man tillbringar många timmar framför datorn.

Hur gör man då för att träna upp sin bål? Förutom klassiska styrkeövningar som sit-ups och rygglyft (som fungerar utmärkt för att träna bålen) finns det en uppsjö av andra övningar att välja mellan för variationens skull och för att få med alla muskler i bålen. En mycket bra alltiallo-övning, som tränar många olika muskelgrupper (däribland bålen) är till exempel plankan. Den går till så att man lägger sig på mage på golvet, och sedan höjer sig upp så att kroppen vilar på tårna och på underarmarna, medan kroppen är parallell med golvet och rak som en planka. En variation på plankan är sidoplanka, då man vrider kroppen först åt ena, sedan åt andra hållet så att kroppen vilar på bara en fot och en arm, samtidigt som man fortsätter hålla kroppen rak. Detta är bra särskilt för de sneda magmusklerna.

En annan riktigt tuff övning är så kallade mountainclimbers. Övningen har fått sitt namn för att rörelsen ser ut ungefär som om man klättrade uppför en bergsvägg, fast man är parallell med golvet. Utgångspositionen är snarlik plankan, fast på raka armar. Därefter ska man böja in ett knä i taget mot magen. Övningen kan göras ännu jobbigare genom att man ökar tempot. Då blir det träning inte bara för magmusklerna och höftböjaren, utan också för konditionen.

Något som är lika viktigt som dessa övningar för att stärka bålstabiliteten är dock att man låter musklerna återhämta sig mellan passen. Det bästa sättet att återhämta sig, förutom att fylla på med energi i form av mat och dryck, är att sova, och en bra säng är därför ett måste när man tränar hårt. En bra säng som ger ordentligt stöd åt ryggraden och nacken är dessutom viktigt för att undvika ryggont och andra problem, precis som bålstabiliteten är viktig. Om du känner att du skulle behöva uppgradera till en ny säng ska du gå in på Furniturebox.se. Där finns ett stort utbud av sängar, så att du kan hitta en som passar just din rygg.

Leave a Reply