Träning och återhämtning

Träning och återhämtning

För att maximera effekterna av ens träning räcker det inte med att träna hårt – man måste också låta kroppen återhämta sig mellan träningspassen, för att den ska ha den energi som krävs för att fortsätta bygga upp musklerna. Annars finns risken att träningen får ingen, eller i värsta fall motsatt, effekt, eftersom man bryter ned musklerna med träningen istället för att bygga upp dem. Hur återhämtar man sig då på bästa sätt efter ett träningspass?

A och O för kroppens återhämtning, oavsett om man tränar eller inte, är sömnen. Om kroppen inte får tillräckligt med sömn kommer både den mentala och fysiska förmågan att bli nedsatt, vilket självklart har negativ inverkan på träningen. Dessutom kan sömnbrist leda till andra problem som nedsatt immunförsvar, och om man drar på sig en förkylning leder det till flera missade träningstillfällen. Man ska därför se till att ha en skön säng som man längtar till i slutet av dagen, och där man kan sova riktigt skönt. Du hittar ett stort utbud av sängar för alla smaker på Sleepo.se, så att du kan hitta rätt säng för just dig.

Återhämtning behöver dock inte bara innebära vila. Faktum är att forskning har visat att kroppens återhämtning blir mer effektiv om man fortsätter att hålla sig i rörelse. Det handlar då självklart inte om några tunga träningspass, utan om lättare fysisk aktivitet och motion, som att cykla till jobbet eller att ta en promenad med hunden. Effekten av detta blir att man håller igång blodcirkulationen ordentligt även under viloperioder, vilket bidrar till att slaggprodukterna som produceras i musklerna under träning transporteras bort snabbare av blodet, vilket i sin tur gör att musklerna kan återhämta sig snabbare. Det är av samma anledning som det är viktigt att varva ned efter ett tungt träningspass, och till exempel jogga lite lätt i en kvart, istället för att bara sluta abrupt. Ett trevligt sätt att öka blodcirkulationen i en viss muskel eller del av kroppen är massage. Känner man att man är särskilt stel i en viss muskel, eller har mycket träningsvärk i en viss muskel, kan massage därför vara ett bra sätt att påskynda återhämtningen. Dessutom bidrar massage till att minska stress och trötthet, vilket också har en positiv effekt på nästa träningspass, eftersom man fylls med mer energi.

Något annat som är viktigt för att musklerna ska återhämta sig är självklart att fylla på med energi, det vill säga att äta och dricka. Vilken typ av energi som är viktigast att fylla på med beror på vilken typ av träning man har ägnat sig åt. Efter ett löppass eller cykelpass, som ofta innebär långa och mer eller mindre intensiva pass, behöver kroppen först och främst kolhydrater i form av till exempel pasta och frukt. Korta och högt intensiva träningspass, till exempel kortare styrketräningspass, innebär istället att det är protein som kroppen i första hand behöver. Bra proteinkällor är fisk och fågel. Självklart måste man också komma ihåg att dricka mycket vatten, eftersom man svettas ut mycket vätska under ett träningspass.

Med dessa åtgärder kommer man att märka att man känner sig betydligt piggare när det är dags för nästa träningspass, och att man kan prestera mer än vad man vanligtvis kan. Kanske kan man också förkorta tiden mellan passen, för att ytterligare maximera effektiviteten av ens träning.